Ahogy a jó honlap jellemzőiről készült írásunkból könnyen kikövetkeztethető: egy weboldal akkor nem megfelelő, ha a rajta lévő tartalommal, a weblap megjelenésével vagy kezelhetőségével vannak problémák, illetve ha nem jól szerepel a keresőben, így kevés látogatót ér el. Az alábbiakban viszont nem ebből a megközelítésből boncolgatjuk a témát, hanem néhány konkrét szarvashibát sorolunk fel, melyek a nem szakszerűen elkészített weboldalakat gyakran jellemzik.
Nem jó megoldás, ha a honlap egy nyelvválasztó vagy intro oldallal indul, mert rabolja a látogató, a potenciális ügyfél idejét, és az érdemi tartalom nélküli nyitóoldalt a Google sem fogja behozni kulcsszavakra.
A honlap megnyitásakor automatikusan elinduló zenék vagy videók nagyon zavaróak lehetnek a látogató számára, ezért nem ajánlott az alkalmazásuk. Ha mégis ragaszkodunk a zenéhez, akkor hagyni kell, hogy a böngésző dönthessen a lejátszás elindításáról, míg egy esetleges automatikusan elinduló videóhoz mindenképp könnyen elérhetővé kell tenni a kikapcsolás lehetőségét!
Kerüljük az ingyenes számlálók alkalmazását, melyek nagybetűvel hirdetik: "Ön a 250. látogató ezen az oldalon!", vagy a láblécben mutatják, hogy mennyien nézték meg a weboldalt. Egyrészt a nem kellően magas látogatottság látványa rossz benyomást kelt, de arra is gondolni kell, hogy a nyilvános statisztikával a konkurenciának adunk át üzleti titkot. A látogatottsági statisztika csak a weblap tulajdonosára tartozik, ezért a hozzáférés legyen jelszóval védett. Az utolsó módosítás időpontját is csak akkor tegyük közzé a weboldalainkon, ha naponta, vagy legalább hetente frissítjük oldalainkat, hiszen ha egyértelműen leolvasható, hogy hónapok óta a weblapunk felé sem néztünk, az negatív hatást gyakorol a böngészőre.
Az elérhetőségeket és a nyitva tartást nem csak az "Elérhetőségek" vagy "Kapcsolat" menüpont alatt, hanem a weblap összes oldalán megjelenő fejlécben, illetve lábrészben is érdemes elhelyezni, hogy mindig szem előtt legyenek, és a látogató könnyen megtalálja őket, ha csak ezekért nyitotta meg a honlapot. Bizalomépítő, ha az elérhetőségeknél nem csak egy e-mail cím, hanem több információ, például a kapcsolattartó neve és fényképe is szerepel.
Vannak, akik úgy gondolják, hogy ha felraknak 2-3 sornyi bemutatkozást a vállalkozásukról, majd felsorolás szintjén megemlítik a szolgáltatásaikat, feltöltenek pár képet az eddigi munkáikról, kitesznek egy e-mail címet és egy telefonszámot, akkor már elmondhatják, hogy van honlapjuk. Azonban ha valaki olyan weboldalt szeretne, amit a Google is jó helyen fog hozni a találati listáján, és komoly látogatottságot ér el, ezáltal valóban ügyfeleket hoz, akkor megfelelő mennyiségű és minőségű tartalmat kell elhelyezni rajta, még akkor is, ha nyilván nem fogja mindenki betűről betűre az egészet elolvasni.
Az egyik leggyakoribb hiba, ha a weboldal annak tulajdonosáról, a cégről szól. De a látogatókat az érdekli, hogy az ő jelenlegi problémájukra milyen megoldást kinál a cég, milyen eredményre számíthatnak? Az unalmas cégtörténet és az ISO-tanúsítványok felsorolása helyett leginkább erről kell írni. Természetesen nem azt állítjuk, hogy el kellene titkolni, hogy a cég milyen múlttal és minőségi mutatókkal rendelkezik, hiszen ezek növelik a vállalkozás presztízsét, de a weblap elsődlegesen ne ezekről szóljon.
A weblapján előforduló helyesírási hibák ronthatják az adott vállalkozás megítélését, megkérdőjeleződhet miattuk professzionalizmusa, megbízhatósága. Egy felmérés szerint az internetezők 88 százaléka fontosnak tartja a helyesírás szabályainak betartását az online felületeken. A megkérdezettek négyötöde úgy véli, a sok hiba csökkenti az olvasás élvezetét, és minden harmadik böngészővel előfordult már olyan, hogy abbahagyta egy cikk olvasását helyesírási hibák miatt, sőt a netezők egyötödével már az is megesett, hogy elpártolt egy olyan internetes oldaltól, amelyen rendszeresek voltak az ilyen jellegű hibák. Fontos tehát többször elolvasni a weboldal szövegeit, és helyesírás-ellenőrző programmal is leellenőriztetni.
A legtöbb ember nem szeret folyamatos, hosszú szövegeket olvasni az interneten, hanem gyorsan átfutja, "végig szkenneli" a tartalmat, hogy kiszűrje a számára hasznos és érdekes részeket. Ezért fontos az átlátható tartalmi hierarchia és struktúra kialakítása, valamint a szöveg feldarabolása kisebb bekezdésekre.
A weblap szövegéhez olyan betűtípusokat és betűméretet kell választani, amelyek könnyen olvashatók. Napjainkban érdemes nagyobb betűméreteket használni, mint néhány évvel ezelőtt, mivel megnövekedett az általánosan használt kijelzők felbontása. Persze nem szabad átesni a ló túloldalára, mert a túl nagy betűvel írt folyamatos szöveg gyerekesnek, igénytelennek hathat. A betűtípusok száma legfeljebb két-három legyen, és illeszkedjenek az oldal témájához. Díszesebb betűtípusokat és csupa nagybetűvel írt szavakat csak a címsoroknál érdemes használni. Már pusztán a sorközök megnövelésével is szellősebbé válik a szöveg.
Bár a hosszú, tömör szöveg nyomasztó, és a képek nagy hatással vannak az emberekre, de a túl sok kép használata is probléma lehet. Figyelembe kell venni, hogy a képek az oldal betöltési sebességét is lassítják. A képeknek az a feladatuk, hogy illusztrálják a tartalmat és odavonzzák a látogatók figyelmét, ahová szükséges. Fontos tehát a megfelelő egyensúly kialakítása a szöveges és a vizuális tartalom között.
Ha "pixeles" a cégünk logója, vagy homályos a termékünk fotója, az rontja a weboldal megjelenését, és a cég, a termékek megítélését. Egy profi grafikus minden bizonnyal nem követ el ilyen hibákat, de a weblap tulajdonosa által a szerkesztőfelületen önállóan feltöltött képek esetén is figyelni kell a képek minőségére, és arra, hogy a feltöltéskor, beillesztéskor se torzuljanak.
Ha valaki telepakolja a weboldalát annyi információval, amennyivel csak lehet, a végeredmény zsúfolt, rendezetlen és visszataszító lesz a látogatók számára. Egy ilyen honlapon a legjobb tartalom sem tud érvényesülni, és a forgalom is kevesebb lesz, mert a böngészők nem fognak visszatérni, ha nem tudják követni a tartalmat.
A weboldal menürendszerének és az aloldalak struktúrájának egyszerűek és logikusak kell lennie, hogy a látogatók számára könnyű és magától értetődő legyen a "manőverezés", és ne kelljen gondolkodniuk ezen. Meg kell próbálni a böngészők bőrébe bújni, és úgy alakítani a honlap szerkezetét, hogy az ő gondolkodásukat, keresési logikájukat kövesse. A weboldal navigáció jelentős mértékben kihat a használhatóságra. Érdemes általános, megszokott navigációs technikákat használni, amit már ismernek a látogatók. A menüpontok elnevezése legyen következetes, egyértelműen utaljon az adott aloldal tartalmára. Nem ajánlott 2-nél több szintű menüket készíteni (kivétel a webáruházak termékkategóriái).
Alapvető hibája sok weboldalnak, hogy nincs rajta egyértelmű cselekvésre buzdítás - ahogy az angolok mondják: "call to action". Hiába van a weblapnak nagy látogatottsága, ha nem ösztönözzük az olvasókat cselekedetre (pl.: "Rendelje meg most!", "Hívjon most: 06-1-xxx-xxxx!", "Iratkozz fel a hírlevélre!", stb.), akkor elveszíthetjük őket. Az akcióra buzdító gombok nagyszerű eszközök arra, hogy a felhasználó figyelmét felkeltsük és odairányítsuk valamire, ennek következtében kulcsfontosságú a szerepük a magasabb konverziók érdekében.
A felugró ablakok bizonyos esetekben hatékony marketing-eszközök lehetnek, de csak mértékkel szabad használni őket, mert zavaró a látogató számára, hogy kitakarják az őt ténylegesen érdeklő tartalmakat, illetve az emberek gyakran megijednek tőlük, és akár elolvasás nélkül bezárják őket. Ügyelni kell rá, hogy a felugró ablaknál a bezárás feliratot vagy a kis X ikont könnyen meg lehessen találni.
Ha például a "Partnerek" menüpont alatt lévő linkekre való kattintáskor a weboldalak ugyanabban a böngészőablakban nyílnak meg, a mi saját honlapunk helyére töltődnek be, akkor a látogató nem biztos, hogy visszatér az oldalunkra. A külső weblapokra mutató linkeknél az új ablakban való megnyitás a jó megoldás, tehát hogy a weboldalunk nyitva marad a böngészőben, és így a linkelt oldal megtekintése után visszatérhetnek hozzá a látogatók.
A keresőoptimalizálás fontos, de ez nem jelenti azt, hogy elsősorban a Google-robotoknak kellene készítenünk a weblapot. A legfontosabb, hogy a hús-vér olvasók számára legyen tartalamas és magával ragadó a szöveg, és csak ezután - és csak mértékkel - legyen felvértezve kulcsszavakkal, szövegközi linkekkel, a kereső által kedvelt kiemelésekkel!
Valószínűleg mindenki találkozott már weboldalakon a "Feltöltés alatt" vagy "Fejlesztés alatt" felirattal, vagy ami még rosszabb: az ezt illusztráló - az útépítéseknél használt tábla - ikonnal. Egy újonnan induló honlapnál természetes, hogy vannak még olyan tartalmak, melyeket a weblap tulajdonosa nem tud pillanatnyilag feltölteni. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy a látogató számára bosszantó, ha egy őt érdeklő menüpontra kattintva mégsem éri el a kívánt információkat. A feltöltés alatt lévő oldalnál jobb megoldás, ha addig az adott menüpont egyszerűen meg sem jelenik a weblapon. Az pedig végképp érthetetlen számunkra, hogy egy régi honlap felújítása során az új oldal elkészítéséig sok esetben miért nem hagyják fent a régi weboldalt, és miért teszik ki helyette hetekre, hónapokra a "Fejlesztés alatt" feliratot. Hiszen az üres oldalnál még a régi weblap is jobb - márcsak azért is, hogy a bejáratott domain a Google adatbázisából ne kerüljön ki.
Az internet alapvetően gyors műfaj; az emberek azt szeretik, amikor megtorpanás nélkül elérik az általuk keresett tartalmat. A weboldalsebesség tehát rendkívül fontos a felhasználói élmény szempontjából, de a gyorsabb betöltődés előnyös a keresőoptimalizálás miatt is, mert a találati listában megjelenő oldalak rangsorolásakor a Google részben ezt is figyelembe veszi. Fontos a weblap stabil működése is. A sablonból készült weboldalakat szokta jellemezni, hogy a kaotikus script-halmaztól az oldal lassú, vagy szinte lefagy.
Mivel a látogatók különféle készüléken, és eltérő böngészőprogrammal nézegetik az oldalakat, ezért olyan honlapot kell tervezni, amely minden környezetben közel azonosan jelenik meg. A weblapot tesztelni kell Explorerben, Chromeban, Firefoxban és Operában is. Arra is kell gondolni, hogy a látogatók nem feltétlen a leggyorsabb gépeken, a legnagyobb felbontású monitorokon nézik a honlapot, tehát régebbi, kevésbé korszerű eszközökön is biztosítani kell a honlap használhatóságát.
És ez még csak a jéghegy csúcsa! Ennél nagyságrendekkel több potenciális hiba követhető el a weblap elkészítése során. Ha a fentiekhez hasonló hibáktól mentes, felhasználó- és keresőbarát weboldalt szeretne, vagy meglévő honlapját szeretné átvizsgáltatni, kijavíttatni, akkor vegye fel velünk a kapcsolatot.
Ha bármilyen kérdése lenne a témával kapcsolatban, nyugodtan tegye fel a Kapcsolat menüpontban, illetve a láblécben is szereplő elérhetőségeink valamelyikén, vagy kérjen ingyenes visszahívást! Ha hasznosnak találta cikkünket, kérjük ossza meg az alábbi ikonok segítségével!
Legolvasottabb
|
Miben segíthetünk? |
Kérdése van?Telefonszámunk és e-mail címünk 15 éve változatlan! Telefon: 06-70-3832006 |
Ingyenes visszahívásKérjük adja meg telefonszámát, és visszahívjuk! |
A weblapon található szöveges tartalmak és képek szerzői jogvédelem alatt állnak; engedély nélküli másolásuk, felhasználásuk szigorúan tilos! |